شرکت پاک فن بخار

تولید کننده دیگ های بخار ، آب گرم سه پاس

شرکت پاک فن بخار

تولید کننده دیگ های بخار ، آب گرم سه پاس

حضورشرکت پاک فن بخار در نمایشگاه نفت و گاز باکو

حضورشرکت پاک فن بخار در نمایشگاه نفت ، گاز و صنایع پتروشیمی باکو



نمایشگاه نفت و گاز باکو تنها رویداد آذربایجان در این صنعت محسوب می شود. این نمایشگاه تجاری جایگاه ایده آلی برای کسب اطلاعات در مورد تقاضای محصولات جدید و انجام تحقیقات در مورد آنچه که رقبا انجام می دهند، به شمار می آید. نمایشگاه نفت و گاز باکو به شما فرصت می دهد تا در مدت زمانی کوتاه با تعداد زیادی از متخصصان شایسته تماس برقرار کنید و بنابراین از اتلاف زمان یا متحمل شدن هزینه زیاد سفر برای ملاقات با آنها جلوگیری می کند. در اینجا می توانید محصولات را به صورت عملی ببینید و از غرفه داران در مورد محصولاتشان سوالات مختلفی بپرسید. این غرفه داران نه تنها تجربه خود را با شما در میان می گذارند بلکه ممکن است در آینده به شرکا و همکارانی عالی برای شما تبدیل شوند. نمایشگاه نفت و گاز باکو یک رویداد است و من رویداد‌ها را دوست دارم...




 

مقدمه ای بر طراحی و عملکرد شیر های اطمینان

با سلام خدمت تمام بازدید کنندگان  و مشتریان شرکت پاک فن بخار ، در مقاله ی قبل به بررسی " مقدمه ای بر عملکرد دیگ های چگالشی " پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

در این آموزش قصد داریم به بررسی " مقدمه ای بر طراحی و عملکرد شیر های اطمینان  "  بپردازیم و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.


مقدمه ای بر طراحی و عملکرد شیر های اطمینان


Introduction to Design and Operation of Safety Valves


ضرورت ایجاد سیستم های ایمنی از زمانی که انسان توانایی تولید بخار از طریق جوشش آب را بدست آورد ایجاد شد.

در حدود 2000 سال قبل چینی ها با استفاده از دیگ هایی که دارای دریچه های لولایی بودند بخار را به صورت ایمن به تولید می رساندند.

در سال های آغازین قرن چهاردهم میلادی شیمیدان ها از کلاهک های مخروطی و در سال های بعد از فنرهای فشرده به عنوان ابزاری ایمن برای تحت فشار قراردادن مخازن استفاده می کردند.

در سال 1848 میلادی چارلز راچی محفظه انباشت را اختراع کرد به طوری که با افزایش فشار ورودی با یک شیر مسیر عبور جریان با فشار بالا به مخزن باز شده و فشار را تعدیل می ساخت.

در اواسط قرن 19 میلادی در پی انفجار های پی در پی بویلرهای کشتی ها و لوکوموتیوها به دلیل بروز خرابی و اشکال در سیستم کنترل ایمنی آنها ، نیاز به پیشرفت و توسعه در زمینه طراحی و ساخت شیرهای اطمینان هر چه بیشتر آشکار شد.


مقدمه ای بر طراحی و عملکرد شیر های اطمینان


امروزه ایمنی در اکثر سیستم های بخار بالا بوده و عملکرد سیستم ایمنی و فرایند استفاده از بخار با استفاده از تجهیزات مدرن کنترل ایمنی تضمین شده است به صورتی که حدالامکان از ایجاد شرایط نا ایمن که منجر به بروز خسارات خواهد شد جلوگیری به عمل می آید.

زیرا که هدف اصلی به کارگیری شیرهای اصمینان ایجاد امنیت برای کارکرد سیستم و حفظ ایمنی انسان می باشد.


مقدمه ای بر طراحی و عملکرد شیر های اطمینان

مکانیزم عملکرد این تجهیزات (شیرهای اطمینان) به گونه ای است که از ایجاد فشارهای بالا در سیستم جلوگیری کرده به صورتی که با تخلیه جریان تحت فشار توسط خروجی شیر ، فشار تعدیل شده و به فشار مناسب که سیستم برای کار در آن طراحی شده خواهیم رسید.

به همین دلیل است که شیرهای اطمینان در جاهایی از سیستم که ماکزیمم فشار در آن ها ایجاد می شود (به عنوان مثال در دیگ های بخار و ... ) به کارگیری می شوند.


در سیستم های به کارگیری بخار فشار بالا


(فشار بالاتر از فشار طراحی سیستم و تجهیزات ) به دلایل زیر ایجاد می شود :

  • عدم تعادل در دبی جرمی جریان به دلیل باز و بسته بودن عمدی یا سهوی مسیر جریان .
  • از کار افتادگی سیستم خنک سازس که سبب کندانس بخار می شود.
  • از کارافتادگی کمپرسور هوای فشرده و موتورهای الکتریکی که سبب از کارافتادگی تجهیزات کنترلی خواهند شد.
  • ایجاد پدیده سرج در خطوط انتقال.
  • بروز خرابی در لوله های مبدل های حرارتی.
  • ایجاد آتش سوزی در سیستم.
  • شکل گیری واکنش های کنترل نشده در واحدهای شیمیایی.
  • تغییرات دمای هوای محیط.

اصطلاح شیر اطمینان یا شیر ایمنی تخلیه به انواع مختلفی از تجهیزات تقلیق فشار گفته می شود که برای جلوگیری از افزایش فشار جریان (بیشتر از فشار طراحی ) طراحی شده اند.

در همین راستا طیف گسترده ای از انواع شیرهای اطمینان برای کاربردها و مصارف گوناگون موجود می باشد.

بنابراین طیف طراحی بسیار متنوعی در چهارچوب رعایت استاندارد های بین المللی برای هر کاربرد مورد استفاده قرار می گیرد.


مقدمه ای بر طراحی و عملکرد شیر های اطمینان


در تمامی استاندارد های معتبر ،شرایط خاصی برای طراحی و ساخت شیرهای اطمینان ارایه شده که در میان

مهمترین استانداردهای موجود یعنی استاندارد اروپایی و امریکایی تفاوت های اساسی در طراحی این نوع ازتجهیزات به چشم می خورد.

به عنوان مثال در نام گذاری این شیرها به صورتی که در امریکا شیر تخلیه یا شیر ایمنی تخلیه شناخته شده در صورتی که در اروپا به شیرهای اطمینان معروف هستند.

استانداردهای مورد کاربرد برای این دسته تجهیزات استاندارد های ASME/ANSI PTC25.3امریکا و استاندارد DIN آلمان است.

به طور کلی شیر تعدیل فشار فنری به صورتی طراحی شده که برای تعدیل فشار یک دیسک بالا رفته9 و با باز شدن مسیر ،تخلیه جریان صورت می پذیرد و با رسیدن به شرایط نرمال سابق شیر بسته و مسیر عبور جریان را مسدود می سازد.

مشخصه این نوع از شیرها عملکرد سریع در شرایط نا ایمن و ایجاد تعدل در هر دو سیستم حاوی جریان تراکم پذیر و تراکم ناپذیر بسته به شرایط طراحی است.



مقدمه ای بر طراحی و عملکرد شیر های اطمینان


طراحی شیر اطمینان


پایه و اساس شیرهای اطمینان فنری ، که به متداول ترین و مرسوم ترین نوع از انواع شیرهای اطمینان گفته می شود ، یک سیستم خودکار ساده است که برای حفاظت سیستم در برابر افزایش بیش از حد فشار طراحی و ساخته شده است.


عناصر مهم طراحی این نوع از شیرها به شرح زیر است :


  • زاویه درست و مناسب قرارگیری بدنه شیر روی اتصال مخزن یا همان ورودی جریان به شیر ( ورودی شیر اطمینان ) که روی مخزن تحت فشار سوار می شود.
  • اتصال خروجی شیر اطمینان به صورتی است که با فلنج یا پیچ به سیستم تخلیه اتصال می یابد.
  • در برخی سیستم های حاوی هوای فشرده شیر اطمینان دارای محل اتصال به سیستم تخلیه نبوده و جریان مستقیما به هوای محیط تخلیه می شود.



نویسنده : تیم مهندسی شرکت پاک فن بخار

مقدمه ای بر عملکرد دیگ های چگالشی

مقدمه ای بر عملکرد دیگ های چگالشی

با عرض سلام خدمت تمام کاربران و مشتریان عزیز ، شرکت صنایع پاک فن بخار در این مقاله قصد دارد مقدمه ای بر عملکرد دیگ های چگالشی داشته باشد و آن را معرفی کند.

امیدواریم این مقاله مفید باشه و مورد استفاده قرار بگیرد.


 ( جدید ترین تکلونوژی طراحی و ساخت دیگ ها )


Introduction to Condensing Boiler Of PAKFAN BOKHAR Co.


دیگ چگالشی چیست ؟


یک دیگ چگالشی که به هیتر آب داغ چگالشی نیز شناخته می شود ،به نوعی از دیگ ها با ابزدهی بسیاربالا نسبت به دیگ های مرسوم موجود گفته می شود .

این بازدهی بیشتر با خارج سازی انرژی موجود در جریان گاز داغ حاصل از احتراق توسط مشعل در دیگ های پرکاربرد مرسومو استفاده از ان توسط پیش گرم کردن جریان آب بازگشتی بدست می آید.

برای درگ هر چه بیشترفرآیند به کارگیری شده در این نوع از دیگ ها که به نوعی آخرین تکلونوژی طراحی و ساخت دیگ به شمار می آیند به تحلیل و بررسی قوانین پایه ای در طراحی و ساخت این نوع از دیگ ها می پردازیم. زمانی که  شعله توسط مشعل دیگ که در واقع ترکیبی از اکسیژن و گاز طبیعی است ، ایجاد می شود سبب تولید فرآورده هایی مانند دی اکسید کربن ،بخار آب که به طور کلی محصولات حاصل از احتراق نامیده می شوند.

برای مثال معادله شیمیایی احتراق گاز متان یا همان گاز طبیعی بصورت زیر است :

که ∆E انرژی آزاد شده توسط فرآیند احتراق است و میزان آن به حالت نهایی محصولات احتراق که همان کربن دی اکسید و بخار آب هستند بستگی دارد.

به تعبیر ساده تر هر چه بتوانیم دمای محصولات حاصل از فرآیند احتراق ذکر شده را پایین بیاوریم انرژی اضافی موجود در آن ها را خارج سازی کرده ایم و این مسیله به صورت ویژه برای بخار آب تولیدی در فرآیند احتراق مطرح است زیرا به علت دارا بودن ظرفیت حرارتی بالا حجم زیادی از انرژی موجود در محصولات احتراق را در بر داشته و در صورت تغییر فاز از حالت گاز به مایع این انرژی در در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

در یک دیگ چگالشی با طراحی به صورتی که آب درون محصولات احتراق تبدیل به کندانس و بصورت فاز مایع خارج سازی شود به مقادیر قابل توجهی انرژی اضافی دست خواهیم یافت که در دیگ های مرسوم و با طراحی متداول با خروج بخار آب این انرژی تلف شده و از دست می رفت.


مقدمه ای بر عملکرد دیگ های چگالشی


برای خارج سازی هر چه بیشتر انرژی و در واقع کندانس آب حاصل از چگالش بخار موجود در جریان گاز داغ حاصل از احتراق توسط مشعل ،می بایست آب ورودی دیگ های چگالشی در دمای کمتری نسبت به دیگ های مرسوم موجود در بازار داشته باشد که در صنعت تاسیسات یک مزیت به حساب می آید ،زیرا که می توان در طراحی سیکل به کارگیری آب گرم مسیر طولانی تر همراه با مصرف کننده های بیشتر را در نظر گرفت. نیاز به دمای آب ورودی پایین تر به این دلیل است که عملیات کندانس بخار موجود در دود ، در دمای حدود 54 درجه سانتیگراد انجام خواهد گرفت.

اگرچه که حتی اگر دمای ورودی آب همان دمای ورودی آب در دیگ های مرسوم موجود در بازار باشد نیز به دلیل طراحی حرارتی بسیار بهینه به صورتی که به بالاترین سطوح حرارتی دست می یابیم و همچنین به کارگیری مشعل هایی مخصوص با راندمان حرارتی بسیار بالاتر ، در دیگ های چگالشی به 15 تا 20 درصد بهبود راندمان دست خواهیم یافت.

در دیگ های غیر چگالشی مرسوم موجود ، حداقل دمای آب ورودی به دیگ 60 درجه سانتیگراد و دمای خروج حدود 80 درجه سانتیگراد است و در آن ها هیچ نوع تجهبزات و طراحی مخصوص برای تبادل حرارت بیشتر گاز و مبدل های حرارتی خارجی برای بازیابی انرژی بیشتر و رساندن دمای آب ورودی دیگ به حداقل ممکن در نظر گرفته نمی شود.


مقدمه ای بر عملکرد دیگ های چگالشی


اگر عملیات کندانس بخار آب موجود در محصولات احتراق در دیگ های معمولی و غیر چگالشی رخ دهد به دلیل عدم طراحی برای چنین عملکردی دچار مشکلات اساسی خواهد شد ،

اولی مشکل ایجاد شده تجمع کندانس ها و انسداد مسیرهای عبور دود و در پی آن خفگی جریان خواهد بود و مورد دوم خوردگی بسیار سریع

پوسته ،کوره و لوله های اتشخوار به این دلیل که اختلاط کندانس بخار با دیگر محصولات حاصل از فرآیند احتراق همچون NOX ها و کربن دی اکسید ، سبب تولید نوعی اسید بسبتا قوی و ایجاد خوردگی و خرابی سریع دیگ خواهد شد.

به همین دلیل در طراحی دیگ های چگالشی از مواد بسیار مقاوم در برابر خوردگی برای جلوگیری از تاثیر روی متریال تشکیل دهنده دیگ استفاده می شود.

دیگ های چگالشی فایرتیوب شرکت صنایع پاک فن بخار که مکانیزم عملکرد آن در شکل نمایش داده شده است توسط اساتید مجرب در زمینه طراحی و بازرسی دیگ های بخار و آب گرم و مخازن تحت فشار طراحی ، ساخته و مورد انواع تست های غیر مخرب و در نهایت بازرسی قرار می گیرند.


دیگ های چگالشی چقدر بهینه هستند ؟


به طور کلی بازدهی دیگ بصورت نسبت انرژی خروجی به انرژی ورودی تعریف می شود. دو روش برای اندازه گیری مقدار انرژی ورودی از طریق گاز طبیعی وجود دارد :

مقدار کالری ناخالص : بیانگر میزان انرژی آزاد شده در عملیات احتراق با این فرض که آب موجود در محصولات احتراق در فاز مایع باشد.

مقدار کالری خالص : بیانگر میزان انرژی آزاد شده در عملیات احتراق با این فرض که آب موجود در محصولات احتراق در فاز گاز باشند.

با استفاده از روش اول دیگ های غیر چگالشی مرسوم دارای راندمان در حدود 80 تا 83 درصد در حالت کار با بار ماکزیمم بوده در صورتی که در شرایط یکسان با به کارگیری دیگ های چگالشی میتوان به راندمان بالای 95 درصد دست یافت که در نوع خود یک شاهکار طراحی مهندسی به حساب می آید.


ر


نمودار بالا نشان می دهد که سرعت افزایش بازدهی هنگامی که دمای آب برگشتی دیگ زیر 54 درجه سانتیگراد باشد ،بسیار بالاتر است.بنابراین برای رسیدن به بهترین راندمان باید دمای آب را تا حد امکان کاهش داد.


ر


دیگ چگالشی چه مقدار کندانس تولید می کند؟

به طور کلی در یک تحقیق به عمل آمده نشان داده شد که به ازای هر 30 کیلووات انرژی ورودی توسط گاز طبیعی به دیگ چگالشی در یک ساعت با بار کامل 3.5 لیتر کندانس تولید می شود.

این تحقیق به صورتی بود که در طی آن در 1200 ساعت کاری یک دیگ چگالشی با 30 کگیلووات انرژی ورودی از طریق سوخت گاز طبیعی 400 لیتر کندانس بدست آمد.


میزان خاصیت اسیدی در کندانس تولید شده :


میزان خاصیت اسیدی یا قلیایی یک مایع با مقدار PH  آن بیان می شود به صورتی که در یک بازه از عدد یک که نشان دهنده اسید بسیار قوی تا عدد 14 که نشانگر خاصیت قلیایی بالا می باشد.

در دیگ های چگالشی مقدار PH  کندانس تولیدی مابین 2 تا 4 قرار گرفته در صورتی که PH  آب طبیعی برابر با 7 است که نشانگر خنثی بودن از نظر شیمیایی است.اگر چه که مقدار دقیق خاصیت اسیدی یا بازی

کندانس وابسته به پارامتر های مختلفی از قبیل عملکرد مشعل از نظر تولید آلاینده های محصولات احتراق ، کیفیت آب داخل دیگ و کیفیت سوخت مورد استفاده برای احتراق است.

کندانس خروجی حاوی انواع اسیدهای مخرب از قبیل نیتریک اسید ، نیتروس اسید ، سولفوریک اسید و هیدروکلریک اسید است که در صورت عدم استفاده از مواد مناسب و طراحی صحیح به سرعت سبب خوردگی تجهیزات خواهند شد.

می توان در واحدی جداگانه این اسید ها را با به کار گیری مبدل های حرارتی بازیابی و جداسازی کرد.



نویسنده : تیم مهندسی شرکت پاک فن بخار

معرفی شرکت صنایع پاک فن بخار (کلیپ)

معرفی شرکت صنایع پاک فن بخار (کلیپ)

با عرض سلام خدمت بازدید کنندگان گرامی اینم یه کلیپ یک دقیقه ای از معرفی شرکت پاک فن بخار تولید کننده دیگ های بخار ، آب گرم سه پاس ، روغن داغ ، منابع و مخازن تحت فشار ، تجهیزات تصفیه آب و اتوکلاو های صنعتی

 

 

 

پاک فن بخار

شرکت صنایع پاک فن بخار به طور رسمی فعالیت خود را در زمینه طراحی و ساخت انواع دیگ بخار،دیگ آب داغ ، دیگ آب گرم ،دیگ روغن داغ ، مخازن و منابع تحت فشار، فیلترشنی، سختی‌گیر، منابع کویل‌دار، مبدل حرارتی، اتو کلاوهای صنعتی جهت تولید بتن سبک AAC، مخازن سود و اسید و پکیح‌های موتورخانه‌ای در سال 1378 در کارخانه‌ای به مساحت کلی 16000 متر مربع و با استفاده از تجهیزات روز دنیا و با ظرفیت سالیانه 8000 تن آغاز نموده است. در طی این سال‌ها با تکیه بر دانش و استعانت از حضرت حق از هیچ کوششی در راستای تعالی سازمان و بهبود مستمر فرو……




بویلرهای واترتیوب (قسمت دوم)

بویلرهای واترتیوب (قسمت دوم)

با عرض سلام ، شرکت صنایع پاک فن بخار در ” بویلرهای واترتیوب (قسمت اول) ” به مباحثی از این موضوع پرداخت و در این مقاله شما را به ادامه آن دعوت مینماید.

 

قسمت های مختلف بویلر واتر تیوب :

انرژی از طریق منبع حرارتی به سه طریق منتشر می شود:  تشعشعی ، جابجایی و هدایت .
1- ناحیه انتقال حرارت تشعشعی – RADIATION PART :
شعله مشعل در یک ناحیه باز تابیده شده و به علت وجود درجه حرارت بسیار بالا ،حرارت به لوله های جالبی حاوی آب تابیده می شود.

لوله های جانبی در دیواره های بویلر به وسیله پره ها یی به نام MEMBRANCE به یکدیگر اتصال یافته و سبب جذب هرچه بیشتر حرارت ناشی از تشعشع حرارتی به لوله ها و در پی آن به آب می شوند.

بویلرهای واترتیوب

 

 

2- ناحیه انتقال حرارت جابجایی یا CONVECTION PART :

این قسمت از بویلر های واترتیوب به گونه ای طراحی شده تا جذب حرارت توسط گازهای داغ با دو
مکانیز هدایت از جداره خارجی لوله های داغ تا جداره داخلی و جابجایی در سیال عامل که آب است
صورت پبیرد.در بویلرهایی با ظرفیت بالاتر تعداد بیشتری از پنل ها یا همان تیوب بانک ها برای جذب
حرارت بیشتر به کار برده می شود.

 

بویلرهای واترتیوب

 

مزایای بویلرهای واترتیوب:

1- به علت وجود لوله هایی با قطر کمتر امکان رسیدن به فشار های بالا تا 161 بار برای استفاده در
نیروگاه های حرارتی امکان پذیر است.
2- طراحی می تواند به صورتی انجام گیرد که از تعداد بیشتری مشعل در مکهان ها ی مختلف استفاده
شود ،چه به صورت افقی و چه به صورت عمودی و همچنین می توان کنترل دما را در تجهیزات حساس
انجام داد .این کنترل دما زمانی اهمیت پیدا می کند که در بویلر یک واحد فوق گرم کن یا سوپرهیتر در
نظر گرفته شود.
3- حجم پایین تر آبگیری و در پی آن امکان تغییر بار سریع در این نوع از بویلرها.

معایب بویلرهای واترتیوب:

هرچند که به کارگیری تعداد بیشتری مشعل می تواند انعطاف پذیری را بالا ببرد اما در به کارگیری
بیشتر از 30 مشعل سبب پیچیدگی کنترل سیستم شده و ضرورت هرچه بیشتر آن راه آشکار تر می سازند.

 

بویلرهای واترتیوب

 

 

 

امیدوارم که این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

تهیه و تنظیم توسط واحد فنی مهندسی شرکت صنایع پاک فن بخار



منبع: شرکت صنایع پاک فن بخار